Title Image

Nosaltres

Nordest és una petita empresa de serveis a museus i institucions culturals amb un equip polivalent que, sota la direcció de Joan Ramon Aromí, aporta una experiència de més de 40 anys en el sector.

Plantegem solucions per a exposicions, museografia, conservació preventiva o disseny, basades en l’experiència acumulada, el coneixement de les institucions, els materials i les problemàtiques que es presenten. Coordinem i gestionem projectes sempre mantenint el paper de facilitadors de processos entre tots els agents implicats.

Som una empresa amb base a Barcelona que treballa per tot Catalunya i amb una important projecció internacional com a gestors. Així ho exemplifiquen les direccions operatives de projectes a l’Orient Mitjà o a l’Índia, en institucions com la UNESCO, la Qatar National Library o el Museum of Islamic Art de Doha.

El nostre equip és versàtil, capaç d’adaptar-se a qualsevol realitat i necessitat. Som experts en embalatges, transports, manipulacions i instal·lacions de peces. Realitzem el disseny i la producció d’elements singulars com vitrines, suports personalitzats, marcs, etc. i com a gestors, la coordinació de projectes, equips i plans estratègics.

Abordem cada projecte integralment, artesanalment, acompanyant a cada entitat de manera individual, assessorant i aportant la nostra experiència.

equip nordest

Joan Ramon Aromí

Director

La museologia i la museografia no es poden entendre sense un catalitzador, un mitjancer, un negociador, un assessor, un facilitador, un equip que sigui capaç de transmutar-se i empatitzar amb tots els actors. NORDEST manté aquesta voluntat, la de situar-se just en l’espai on els projectes es transformen en realitat.

Consultor. Aromi, Cultural Consultant

setembre de 2011–Gener 2014 (2 anys i 5 mesos)

 

Més de 30 anys d’una feina que m’estimo en un sector en el que crec que hi poden donar una certa perspectiva per a saber situar-se en aquests moments de incertesa. Els patrons d’ahir ja no funcionen, es creen nous models i no serveix esperar, o participes o desapareixes.

Director. Cultural Sense

maig de 2002–setembre de 2011 (9 anys 5 mesos)

 

Cultural Sense es consolida bàsicament gràcies a Fundació “la Caixa” que confia en un equip orientat a la feina. La bonança econòmica permet estructurar adequadament els diversos serveis que s’ofereixen. Vaig aprendre a entendre l’empresa com una plataforma de creixement personal i professional per a tots. Vaig entendre que és preferible la actitud a la aptitud. Vaig comprendre la responsabilitat social de l’empresa.

Dirección. Mètode, Sistemes de Conservació i Exhibició

1993–2001 (9 anys)

 

Del tancament de Sistema, Construcciones Singulares S.L. neix Mètode, Sistemes de Conservació i Exhibició. S’incorpora el concepte de famílies de serveis com estratègia competitiva. Aquest model ha estat mimetitzat posteriorment pel sector.

Probablement una de les aportacions tècniques més interessants fora la incorporació per primera vegada del servei de control de l’activitat biològica per mitjà de gasos inerts per a controlar l’atac de xilòfags, bacteris, fongs i altres microorganismes. Shin Maekawa i Nieves Valentín foren els meus mestres. Varem realitzar la primera vitrina amb gasos inerts d’Europa per a la mòmia “Nesi”i encara avui manté els valors d’oxigen per sota de les 10ppm. Tindríem un departament de R+D. Participo a Roma en la primera conferència de l’Unió Europea de Béns Culturals per a petites i mitjanes empreses. La col·laboració amb l’arquitecte Joan Sibina en la darrera etapa és enriquidora y probablement única. “Nada es para siempre” Toni Ramon dixit.

Coordinació del Departament de manipulació d’obres d’art “Art System”. SISTEMA, Construcciones Singulares

1991–1993 (2 anys)

 

A la tornada dels EUA, en José Luis Vergara (Panorama) aposta per la proposta de creació del Departament de Manipulació d’Obres d’Art. Per primera vegada a Espanya una empresa dedicada al disseny i producció d’exposicions obre un departament especialitzat en la manipulació de béns culturals. Les millors intervencions són al Pabelló de Catalunya a Sevilla i l’exposició “El legado Científico Andalusí” en el Museo Arqueológico de Madrid. S’apliquen els primers protocols de conservació preventiva de l’Art in Transit. La petita mòmia Nesi rep un tractament de flux continu d’argó a l’espera de la producció de la primera vitrina de gas inert que es realitzaria a Europa.

Service manager. Terry Dowd Inc

1989–1991 (3 anys)

Primer a la Denver University (Co) com artista convidat, desprès a Chicago (Il) compartint taller amb Wayne Kyecka. A Terry Dowd Inc. vaig aprendre els protocols d’actuació davant d’artistes, col·leccionistes, directors, nous rics, galeristes, marxants… no s’accepta la improvisació, tot ha d’estar previst.

De les millors vivències essent el responsable, van ser el transport de la col·lecció dels impressionistes de Sara Lee Corporation, conduint el tràiler, o quan varem recollir les peces per a subhastar a Sotheby’s a la mansió de Ford a Detroit.

Escultor. Artista plàstic

1980–1990 (10 anys)

 

Inici de la carrera de Biologia a la UB; m’hagués agradat el treball de camp i de laboratori. La visita a un terrisser de Granollers provoca una visió que es mantindrà viva els següents 10 anys.

Durant aquest període vaig aprendre dels processos i llenguatges. La co-creació de Trajecte, Associació per a la Recerca Artística a Terrassa ens situà en una perifèria reivindicativa.

Abans de marxar cap als EUA aixecava el forn al voltant de la peça, m’interessaven els racons, les parets, els sostres…